Aktuality

Než podepíšete smlouvu o půjčce, buďte obezřetní

S některými nešvary, které v oblasti půjček panují, si neporadí ani novela zákona o spotřebitelském úvěru. Nejedná se totiž ani o práva či o bezpečnost, ale spíše o komfort při sjednávání služby. Někdy stačí málo, aby zákazníka nepatřičné chování nebankovní společnosti pořádně naštvalo.

„Na trhu se čím dál jasněji krystalizuje, jaké společnosti jsou bezpečné a které ne. Těm druhým se čím dál více lidí dokáže vyhnout. Přišel tedy čas, kdy se mají spotřebitelé zaměřit i na to, jak je pro ně půjčka pohodlná a jak jim poskytovatel vychází vstříc,“ říká Michal Kozub ze společnosti Home Credit.

A přesně o tom nám jde. S půjčkou si zákazník zaslouží i odpovídající chování ze strany poskytovatele. Společně se na následujících řádcích podíváme na to, jak si vybrat poskytovatele půjčky a půjčku, aby vše proběhlo hladce a bez problémů ke spokojenosti obou stran.

Nejasná minulost, přítomnost i budoucnost

Našli jste zajímavou půjčku, ale o jejím poskytovateli toho mnoho nevíte? Bohužel mezi téměř 60 tisící poskytovateli nebankovních půjček se stále najdou tací, kteří vám výběr půjčky neusnadní. Jejich webové stránky jsou nepřehledné a obsahují nedůležité informace. Půjčka zní sice výhodně, ale ve skutečnosti nevíte nic o výši úroku, RPSN, poplatcích a dalších podmínkách. „Zdaleka neplatí, že už by skončil nešvar, kdy se poskytovatel snaží drobné chytáky zamaskovat do smluv, které zaberou několik stran. A ještě jsou napsány písmem tak drobným, že by člověk potřeboval lupu,“ varuje Michal Kozub.

Náš tip: Vybírejte si poskytovatele, kteří uvádí všechny informace o půjčce na jednom místě stručně a srozumitelně.

A k půjčce dostanete “pěkný” dárek

Kdyby šlo o dárek. Zákazník se ale zpravidla dočká další služby, kterou nechce a hlavně ji nepotřebuje. Například k úvěru zákazníci často dostanou jako “dáreček” běžný účet. A je jedno, zda jej chtějí či nikoliv. Tohle není zrovna prozákaznický přístup. Poskytovatel půjčky má samozřejmě právo nabízet další služby, měl by tak ale činit  zvlášť a zřetelně. To platí také pro pojištění a další služby, které se poskytovatelé půjčky snaží klientovi doslova vnutit jako něco zcela zásadního. Není tomu tak.

Náš tip: Pokud vám poskytovatel nutí další službu, mějte se na pozoru. Správný poskytovatel vám službu nabídne, ale nikdy vám ji nenutí.

A teď si vyplníme krátký formulář

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Na začátku získáte pocit, že k vyřízení půjčky nic nepotřebujete. Až pak se dozvíte, co vše musíte doložit a jaké údaje poskytnout. „Ověřovat si údaje, které poskytne klient, a také jeho aktuální zadlužení a finanční situaci, je samozřejmě v pořádku, je to dokonce povinnost řádného poskytovatele. Ale hnát klienta na poštu, nebo ho nutit desítky minut prohledávat šuplíky a následně skenovat dokumenty, je v mnoha případech naprosto zbytečné,“ poukazuje Michal Kozub.

Hodně údajů je navíc dostupných v databázích, do kterých mají finanční společnosti přístup. A pokud chce údaje znovu a znovu, pak je potřeba hledat problém v neochotě konkrétního poskytovatele půjčky. Jak asi taková společnost bude řešit případné problémy?

Náš tip: Zodpovědný poskytovatel vám hned na začátku oznámí, co vše bude k úspěšnému vyřízení půjčky potřebovat. Nic víc, nic míň.

Půjčku jsem nedostal, důvod mi neřekli

To je bohužel běžná praxe mezi nebankovními společnostmi i bankami. Mají právo nesdělovat důvod, proč žádost o půjčku zamítli. Pro řadu zákazníků je dosti frustrující informace “půjčku vám neposkytneme” bez jakéhokoliv bližšího vysvětlení. Odmítnutí žádosti s vysvětlením je pro mnoho lidí důležité. Někdy je totiž důvodem krátká doba zaměstnání nebo jiná maličkost, kterou lze snadno vyřešit.

Náš tip: Toto právo mají všechny společnosti. Pokud vám tedy některá vysvětlí, proč vám půjčku neposkytne, je to pouze důkaz jejího slušného a férového jednání.

Podepsat můžeš, přečíst musíš

Dokola opakovaná věta. Přesto si jen malé procento lidí smlouvy čte opravdu důkladně. Smlouva o půjčce přitom může obsahovat cokoliv, dokonce i ustanovení, která jsou v rozporu se zákonem či dobrými mravy. Dejte si pozor také na několikastránkové smlouvy psané drobným písmem. To vše zavání možnými problémy. Smlouva by měla splňovat podmínky stanovené zákonem o spotřebitelského úvěru. Její součástí by měly být zejména informace o výši půjčky, výši splátek, doby splatnosti, splátkového kalendáře, RPSN a další podmínky splácení půjčky.

Náš tip: Nikdy nepodepisujte nic, čemu nerozumíte. Pokud vám poskytovatel odmítne smlouvu poskytnout k prostudování, utíkejte jinam.

Štítky: půjčky | RPSN | smlouva o půjčce | zákon o spotřebitelském úvěru

Nový zákon o spotřebitelském úvěru: Co se stalo s úvěrovými predátory?

Na konci loňského roku byl po dlouhých měsících příprav a očekávání uveden v platnost nový zákon o spotřebitelském úvěru. Jedním z cílů nového zákona byla důsledná čistka mezi nebankovními poskytovateli v důsledku přísnějších podmínek. Jaká je situace dnes? Kdo z poskytovatelů přežil a kdo nikoliv? Našli úvěroví predátoři jiné cestičky, jak okrádat lidi? Jsou půjčky bezpečnější?

Zobrazit

Chcete si vzít půjčku? Seznamte se s pojmy, které byste měli znát

Některé životní situace vyžadují finanční pomoc v podobě půjčky. Může se jednat o nutnou výměnu oken, rekonstrukci koupelny, nákup nových spotřebičů či pořízení nezbytného auta. Podobné situace spojené s náhlými výdaji vás mohou překvapit kdykoliv, a pokud řešení vyžaduje půjčku, je dobré být na ní připraven.

Zobrazit

Půjčky a mimořádné události: Jak postupovat?

Bezproblémové splácení půjčky může náhle zkomplikovat nečekaná událost v podobě nemoci, úrazu či ztráty zaměstnání. Přihodit se něco takového může kdykoliv a komukoliv, proto je lepší být na takové mimořádné životní situace dobře připravený.

Zobrazit

Jak na bezpečnou půjčku podle společnosti TOMMY STACHI, jednoho z žadatelů o licenci ČNB

V roce 2016 provedla Česká obchodní inspekce 194 kontrol u poskytovatelů a zprostředkovatelů úvěrů. Zjištěno při nich bylo 39 případů porušení zákona č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru, a v dalších 103 případech došlo k porušení obecně závazných právních předpisů. Nejen z těchto důvodů přišla na řadu novela zákona, která ukládá nebankovním společnostem a zprostředkovatelům nebankovních úvěrů povinnost získat licenci od České národní banky, jež k činnosti opravňuje.

Zobrazit

Pět tipů, na co myslet před tím, než si vezmete půjčku

Došly vám peníze a jediným východiskem z tíživé finanční situace je pro vás půjčka? Nebo si chcete konečně koupit nové auto, ale nemáte na něj dostatečné úspory? Podívejte se na pět věcí, které byste si měli promyslet, než smlouvu o úvěru podepíšete.

Zobrazit

Pojištění schopnosti splácet: Ano či ne?

Pokud jste si někdy sjednávali úvěr či hypotéku, jistě jste se tímto typem pojištění setkali. Za určitý měsíční poplatek získáte pojistnou ochranu pro případy, kdy nebudete schopni úvěr splácet. Například z důvodu ztráty zaměstnání nebo nemoci. Jenomže sliby jsou jedna věc a realita druhá. Pojištění zdaleka není tak výhodné, jak se může zpočátku jevit.

Zobrazit

Jak koupit auto? Za hotové, na leasing i na úvěr

Způsob, jak financovat nové či ojeté auto, existuje hned několik. Použít můžeme vlastní peníze, pokud jich máme dostatek. To však nebývá obvyklé, a tak častěji volba padne na nákup auta pomocí splátek. A v tomto případě se nabízí tři možnosti - finanční a operativní leasing nebo spotřebitelský úvěr.

Zobrazit

Poctivcům ½ úroku zpět – nová akce od TOMMY STACHI pro poctivé klienty

Poskytovatel krátkodobých nebankovních půjček, společnost TOMMY STACHI s.r.o., přichází s novou akcí Poctivcům ½ úroku zpět, která Vám za řádné splácení vrátí polovinu zaplacených úroků nazpátek. Těšit se tak můžete na několikatisícové odměny. Jaké podmínky musíte pro jejich získání splnit?

Zobrazit

1 2 3 »