Aktuality

Než podepíšete smlouvu o půjčce, buďte obezřetní

S některými nešvary, které v oblasti půjček panují, si neporadí ani novela zákona o spotřebitelském úvěru. Nejedná se totiž ani o práva či o bezpečnost, ale spíše o komfort při sjednávání služby. Někdy stačí málo, aby zákazníka nepatřičné chování nebankovní společnosti pořádně naštvalo.

„Na trhu se čím dál jasněji krystalizuje, jaké společnosti jsou bezpečné a které ne. Těm druhým se čím dál více lidí dokáže vyhnout. Přišel tedy čas, kdy se mají spotřebitelé zaměřit i na to, jak je pro ně půjčka pohodlná a jak jim poskytovatel vychází vstříc,“ říká Michal Kozub ze společnosti Home Credit.

A přesně o tom nám jde. S půjčkou si zákazník zaslouží i odpovídající chování ze strany poskytovatele. Společně se na následujících řádcích podíváme na to, jak si vybrat poskytovatele půjčky a půjčku, aby vše proběhlo hladce a bez problémů ke spokojenosti obou stran.

Nejasná minulost, přítomnost i budoucnost

Našli jste zajímavou půjčku, ale o jejím poskytovateli toho mnoho nevíte? Bohužel mezi téměř 60 tisící poskytovateli nebankovních půjček se stále najdou tací, kteří vám výběr půjčky neusnadní. Jejich webové stránky jsou nepřehledné a obsahují nedůležité informace. Půjčka zní sice výhodně, ale ve skutečnosti nevíte nic o výši úroku, RPSN, poplatcích a dalších podmínkách. „Zdaleka neplatí, že už by skončil nešvar, kdy se poskytovatel snaží drobné chytáky zamaskovat do smluv, které zaberou několik stran. A ještě jsou napsány písmem tak drobným, že by člověk potřeboval lupu,“ varuje Michal Kozub.

Náš tip: Vybírejte si poskytovatele, kteří uvádí všechny informace o půjčce na jednom místě stručně a srozumitelně.

A k půjčce dostanete “pěkný” dárek

Kdyby šlo o dárek. Zákazník se ale zpravidla dočká další služby, kterou nechce a hlavně ji nepotřebuje. Například k úvěru zákazníci často dostanou jako “dáreček” běžný účet. A je jedno, zda jej chtějí či nikoliv. Tohle není zrovna prozákaznický přístup. Poskytovatel půjčky má samozřejmě právo nabízet další služby, měl by tak ale činit  zvlášť a zřetelně. To platí také pro pojištění a další služby, které se poskytovatelé půjčky snaží klientovi doslova vnutit jako něco zcela zásadního. Není tomu tak.

Náš tip: Pokud vám poskytovatel nutí další službu, mějte se na pozoru. Správný poskytovatel vám službu nabídne, ale nikdy vám ji nenutí.

A teď si vyplníme krátký formulář

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Na začátku získáte pocit, že k vyřízení půjčky nic nepotřebujete. Až pak se dozvíte, co vše musíte doložit a jaké údaje poskytnout. „Ověřovat si údaje, které poskytne klient, a také jeho aktuální zadlužení a finanční situaci, je samozřejmě v pořádku, je to dokonce povinnost řádného poskytovatele. Ale hnát klienta na poštu, nebo ho nutit desítky minut prohledávat šuplíky a následně skenovat dokumenty, je v mnoha případech naprosto zbytečné,“ poukazuje Michal Kozub.

Hodně údajů je navíc dostupných v databázích, do kterých mají finanční společnosti přístup. A pokud chce údaje znovu a znovu, pak je potřeba hledat problém v neochotě konkrétního poskytovatele půjčky. Jak asi taková společnost bude řešit případné problémy?

Náš tip: Zodpovědný poskytovatel vám hned na začátku oznámí, co vše bude k úspěšnému vyřízení půjčky potřebovat. Nic víc, nic míň.

Půjčku jsem nedostal, důvod mi neřekli

To je bohužel běžná praxe mezi nebankovními společnostmi i bankami. Mají právo nesdělovat důvod, proč žádost o půjčku zamítli. Pro řadu zákazníků je dosti frustrující informace “půjčku vám neposkytneme” bez jakéhokoliv bližšího vysvětlení. Odmítnutí žádosti s vysvětlením je pro mnoho lidí důležité. Někdy je totiž důvodem krátká doba zaměstnání nebo jiná maličkost, kterou lze snadno vyřešit.

Náš tip: Toto právo mají všechny společnosti. Pokud vám tedy některá vysvětlí, proč vám půjčku neposkytne, je to pouze důkaz jejího slušného a férového jednání.

Podepsat můžeš, přečíst musíš

Dokola opakovaná věta. Přesto si jen malé procento lidí smlouvy čte opravdu důkladně. Smlouva o půjčce přitom může obsahovat cokoliv, dokonce i ustanovení, která jsou v rozporu se zákonem či dobrými mravy. Dejte si pozor také na několikastránkové smlouvy psané drobným písmem. To vše zavání možnými problémy. Smlouva by měla splňovat podmínky stanovené zákonem o spotřebitelského úvěru. Její součástí by měly být zejména informace o výši půjčky, výši splátek, doby splatnosti, splátkového kalendáře, RPSN a další podmínky splácení půjčky.

Náš tip: Nikdy nepodepisujte nic, čemu nerozumíte. Pokud vám poskytovatel odmítne smlouvu poskytnout k prostudování, utíkejte jinam.

Štítky: půjčky | RPSN | smlouva o půjčce | zákon o spotřebitelském úvěru

Napsat a poslat esemesku, to je otázka několika vteřin nebo minut. Ale vyřídit na základě esemesky celou půjčku? Jak je to možné a jde to opravdu natolik rychle, že peníze mohou být na účtu ještě v ten samý den?

Zobrazit

Téměř 85 % Čechů nemá s půjčkami žádný problém. Právě naopak. V určité životní situaci by se k půjčce jako k řešení problému uchýlila podstatná většina. Ne však lehkomyslně. Pozitivní zprávou je, že stále méně Čechů si odmítá brát půjčky na krátkodobé rozmary.

Zobrazit

Ekonomická situace je v České republice lepší a lepší. Nezaměstnanost klesá a lidé v průměru vydělávají více. Počet lidí ve finanční nouzi a exekuci přesto neklesá. Nejvíce ohroženou skupinou jsou samoživitelky a senioři. Potvrzují to údaje od České správy sociálního zabezpečení a oddlužovacích firem.

Zobrazit

Půjčky před výplatou jsou takzvané mikroúvěry, díky nimž můžete rychle získat menší částku v řádu tisícovek, kterou poté do měsíce splatíte. Taková půjčka se může hodit ve chvíli, kdy se vám nečekaně porouchá spotřebič, je konec měsíce a vy už nemůžete z výplaty spotřebič nechat opravit.

Zobrazit

Uvedením nového zákona o spotřebitelském úvěru nebyly lichvářské praktiky vymýceny okamžitě. Česká národní banka nyní prochází podané žádosti o licenci. Definitivní rozhodnutí o tom, kdo ze žadatelů licenci obdrží a kdo nikoliv, padne příští rok v květnu.

Zobrazit

Na konci loňského roku byl po dlouhých měsících příprav a očekávání uveden v platnost nový zákon o spotřebitelském úvěru. Jedním z cílů nového zákona byla důsledná čistka mezi nebankovními poskytovateli v důsledku přísnějších podmínek. Jaká je situace dnes? Kdo z poskytovatelů přežil a kdo nikoliv? Našli úvěroví predátoři jiné cestičky, jak okrádat lidi? Jsou půjčky bezpečnější?

Zobrazit

Některé životní situace vyžadují finanční pomoc v podobě půjčky. Může se jednat o nutnou výměnu oken, rekonstrukci koupelny, nákup nových spotřebičů či pořízení nezbytného auta. Podobné situace spojené s náhlými výdaji vás mohou překvapit kdykoliv, a pokud řešení vyžaduje půjčku, je dobré být na ní připraven.

Zobrazit

Bezproblémové splácení půjčky může náhle zkomplikovat nečekaná událost v podobě nemoci, úrazu či ztráty zaměstnání. Přihodit se něco takového může kdykoliv a komukoliv, proto je lepší být na takové mimořádné životní situace dobře připravený.

Zobrazit

1 2 3 »