„Na trhu se čím dál jasněji krystalizuje, jaké společnosti jsou bezpečné a které ne. Těm druhým se čím dál více lidí dokáže vyhnout. Přišel tedy čas, kdy se mají spotřebitelé zaměřit i na to, jak je pro ně půjčka pohodlná a jak jim poskytovatel vychází vstříc,“ říká Michal Kozub ze společnosti Home Credit.
A přesně o tom nám jde. S půjčkou si zákazník zaslouží i odpovídající chování ze strany poskytovatele. Společně se na následujících řádcích podíváme na to, jak si vybrat poskytovatele půjčky a půjčku, aby vše proběhlo hladce a bez problémů ke spokojenosti obou stran.
Našli jste zajímavou půjčku, ale o jejím poskytovateli toho mnoho nevíte? Bohužel mezi téměř 60 tisící poskytovateli nebankovních půjček se stále najdou tací, kteří vám výběr půjčky neusnadní. Jejich webové stránky jsou nepřehledné a obsahují nedůležité informace. Půjčka zní sice výhodně, ale ve skutečnosti nevíte nic o výši úroku, RPSN, poplatcích a dalších podmínkách. „Zdaleka neplatí, že už by skončil nešvar, kdy se poskytovatel snaží drobné chytáky zamaskovat do smluv, které zaberou několik stran. A ještě jsou napsány písmem tak drobným, že by člověk potřeboval lupu,“ varuje Michal Kozub.
Náš tip: Vybírejte si poskytovatele, kteří uvádí všechny informace o půjčce na jednom místě stručně a srozumitelně.
Kdyby šlo o dárek. Zákazník se ale zpravidla dočká další služby, kterou nechce a hlavně ji nepotřebuje. Například k úvěru zákazníci často dostanou jako “dáreček” běžný účet. A je jedno, zda jej chtějí či nikoliv. Tohle není zrovna prozákaznický přístup. Poskytovatel půjčky má samozřejmě právo nabízet další služby, měl by tak ale činit zvlášť a zřetelně. To platí také pro pojištění a další služby, které se poskytovatelé půjčky snaží klientovi doslova vnutit jako něco zcela zásadního. Není tomu tak.
Náš tip: Pokud vám poskytovatel nutí další službu, mějte se na pozoru. Správný poskytovatel vám službu nabídne, ale nikdy vám ji nenutí.
Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Na začátku získáte pocit, že k vyřízení půjčky nic nepotřebujete. Až pak se dozvíte, co vše musíte doložit a jaké údaje poskytnout. „Ověřovat si údaje, které poskytne klient, a také jeho aktuální zadlužení a finanční situaci, je samozřejmě v pořádku, je to dokonce povinnost řádného poskytovatele. Ale hnát klienta na poštu, nebo ho nutit desítky minut prohledávat šuplíky a následně skenovat dokumenty, je v mnoha případech naprosto zbytečné,“ poukazuje Michal Kozub.
Hodně údajů je navíc dostupných v databázích, do kterých mají finanční společnosti přístup. A pokud chce údaje znovu a znovu, pak je potřeba hledat problém v neochotě konkrétního poskytovatele půjčky. Jak asi taková společnost bude řešit případné problémy?
Náš tip: Zodpovědný poskytovatel vám hned na začátku oznámí, co vše bude k úspěšnému vyřízení půjčky potřebovat. Nic víc, nic míň.
To je bohužel běžná praxe mezi nebankovními společnostmi i bankami. Mají právo nesdělovat důvod, proč žádost o půjčku zamítli. Pro řadu zákazníků je dosti frustrující informace “půjčku vám neposkytneme” bez jakéhokoliv bližšího vysvětlení. Odmítnutí žádosti s vysvětlením je pro mnoho lidí důležité. Někdy je totiž důvodem krátká doba zaměstnání nebo jiná maličkost, kterou lze snadno vyřešit.
Náš tip: Toto právo mají všechny společnosti. Pokud vám tedy některá vysvětlí, proč vám půjčku neposkytne, je to pouze důkaz jejího slušného a férového jednání.
Dokola opakovaná věta. Přesto si jen malé procento lidí smlouvy čte opravdu důkladně. Smlouva o půjčce přitom může obsahovat cokoliv, dokonce i ustanovení, která jsou v rozporu se zákonem či dobrými mravy. Dejte si pozor také na několikastránkové smlouvy psané drobným písmem. To vše zavání možnými problémy. Smlouva by měla splňovat podmínky stanovené zákonem o spotřebitelského úvěru. Její součástí by měly být zejména informace o výši půjčky, výši splátek, doby splatnosti, splátkového kalendáře, RPSN a další podmínky splácení půjčky.
Náš tip: Nikdy nepodepisujte nic, čemu nerozumíte. Pokud vám poskytovatel odmítne smlouvu poskytnout k prostudování, utíkejte jinam.