Průzkum provedla agentura Ipsos na základě zadání společnosti Profi Credit a účastnilo se jej na čtyři tisíce respondentů z Česka, Slovenska, Polska a Bulharska. Ačkoliv to tak nemusí podle přeplněných nákupních center těsně před Štědrým večerem vypadat, Češi patří spíše k těm zodpovědnějším národům. Téměř 60 procent Čechů má vánoční dárky nakoupeno již na konci listopadu a během prosince nakupují pouze drobnosti, jídlo a pití.
Slováci jsou na tom velmi podobně na rozdíl od Poláků a Bulharů. Více než dvě třetiny Poláků nakupuje vánoční dárky až v prosinci a u Bulharů se jedná o 80 procent. Každý třetí Bulhar dokonce vyráží na vánoční nákupy pouze pár dní před Štědrým dnem.
Mnozí Češi se nákupem vánočních dárků zabývají již od září. Každý osmý Čech má touto dobou pořízené všechny dárky a pouze 8 procent Čechů nakupuje na poslední chvíli. Většinu dárků podle průzkumu nakupují na internetu. Právě Češi v tomto případě zaujímají první místo. „Nějaký dárek na internetu nakoupí podle našeho průzkumu 84 procent Čechů, třetina z nás pořídí on-line dokonce většinu vánočních dárků,“ upřesňuje Ondřej Lokvenc, mezinárodní marketingový ředitel v úvěrové společnosti Profi Credit.
Proč jsou internetové nákupy tolik oblíbené? Online nákupy šetří čas i peníze, což je v dnešní uspěchané době velmi žádané. Na internetu lze sehnat doslova cokoliv, aniž byste byli nuceni absolvovat nákupy v přeplněných centrech. Nemluvě o tom, že takto prodávané zboží bývá zpravidla výrazně levnější. Online se proto nakupuje především drahá elektronika (televize, notebooky, tablety, chytré mobilní telefony a čtečky), domácí spotřebiče, hračky, knihy a luxusní parfémy.
Naši sousedé možnost nakupování na internetu využívají méně. V případě Slováků a Poláků nakupuje dárky online zhruba 75 procent lidí a nejčastěji se jedná o knihy. Nejméně tímto způsobem nakupují Bulhaři (60 procent). Ti naopak preferují nákupy v kamenných prodejnách.
Velmi podobné jsou na tom všechny čtyři země, co se týče složení dárků. Největší objem zaujímají tradičně dárky pro děti (44 procent), následuje oblečení a obuv (21 procent) a na třetím místě se umístila elektronika s 10 procenty. Každý dvanáctý Čech si s výběrem vhodných dárků neví rady, a proto využívají dárkové poukazy nebo rovnou darují peníze.
Zejména na Vánoce mají lidé rádi překvapení. Překvapit se s oblibou nechají dvě třetiny Čechů a tři pětiny Slováků. Nejvíce však překvapení v podobě nečekaných dárků vítají tři čtvrtiny Poláku a Bulharů.
Najít pod vánočním stromkem pěkný dárek či dokonce dárky potěší každého z nás. Peníze za ně utracené však nemálo zatíží rodinný rozpočet, a proto si lidé běžné naplánují maximální částku, kterou si mohou dovolit utratit. Češi průměrně za vánoční dárky utratí 5 000 korun. Každý třetí Čech si nemůže dovolit utratit více než za 3 tisíce korun a přes 30 procent naopak utratí více. Podobně jsou na tom také Slováci.
Nedostatek financí někteří lidé řeší krátkodobými půjčkami, půjčkami před výplatou, nebo nákupy na splátky. Půjčky jsou nejvíce oblíbené u Bulharů (25 procent) a Poláků (20 procent). Průměrně si půjčují 4 500 korun. Naopak méně si půjčují Slováci (15 procent) a Češi (12 procent). V rámci průzkumu uvedli tři z deseti Čechů, že by nad půjčkou na vánoční dárky uvažovali v případě nutnosti. „Pokud už si ale úvěr vezmou, půjčí si větší sumu. V Česku je průměrná výše vánoční půjčky 7 869 korun, podobné je to na Slovensku,” doplnil Ondřej Lokvenc.
TIP: Vánoce se blíží, ale vaše peněženka zeje prázdnotou? Porovnejte si půjčky od ověřených poskytovatelů na Půjčky.cz a užijte si krásné Vánoce společně s rodinou.