Aktuality

Než podepíšete smlouvu o půjčce, buďte obezřetní

S některými nešvary, které v oblasti půjček panují, si neporadí ani novela zákona o spotřebitelském úvěru. Nejedná se totiž ani o práva či o bezpečnost, ale spíše o komfort při sjednávání služby. Někdy stačí málo, aby zákazníka nepatřičné chování nebankovní společnosti pořádně naštvalo.

„Na trhu se čím dál jasněji krystalizuje, jaké společnosti jsou bezpečné a které ne. Těm druhým se čím dál více lidí dokáže vyhnout. Přišel tedy čas, kdy se mají spotřebitelé zaměřit i na to, jak je pro ně půjčka pohodlná a jak jim poskytovatel vychází vstříc,“ říká Michal Kozub ze společnosti Home Credit.

A přesně o tom nám jde. S půjčkou si zákazník zaslouží i odpovídající chování ze strany poskytovatele. Společně se na následujících řádcích podíváme na to, jak si vybrat poskytovatele půjčky a půjčku, aby vše proběhlo hladce a bez problémů ke spokojenosti obou stran.

Nejasná minulost, přítomnost i budoucnost

Našli jste zajímavou půjčku, ale o jejím poskytovateli toho mnoho nevíte? Bohužel mezi téměř 60 tisící poskytovateli nebankovních půjček se stále najdou tací, kteří vám výběr půjčky neusnadní. Jejich webové stránky jsou nepřehledné a obsahují nedůležité informace. Půjčka zní sice výhodně, ale ve skutečnosti nevíte nic o výši úroku, RPSN, poplatcích a dalších podmínkách. „Zdaleka neplatí, že už by skončil nešvar, kdy se poskytovatel snaží drobné chytáky zamaskovat do smluv, které zaberou několik stran. A ještě jsou napsány písmem tak drobným, že by člověk potřeboval lupu,“ varuje Michal Kozub.

Náš tip: Vybírejte si poskytovatele, kteří uvádí všechny informace o půjčce na jednom místě stručně a srozumitelně.

A k půjčce dostanete “pěkný” dárek

Kdyby šlo o dárek. Zákazník se ale zpravidla dočká další služby, kterou nechce a hlavně ji nepotřebuje. Například k úvěru zákazníci často dostanou jako “dáreček” běžný účet. A je jedno, zda jej chtějí či nikoliv. Tohle není zrovna prozákaznický přístup. Poskytovatel půjčky má samozřejmě právo nabízet další služby, měl by tak ale činit  zvlášť a zřetelně. To platí také pro pojištění a další služby, které se poskytovatelé půjčky snaží klientovi doslova vnutit jako něco zcela zásadního. Není tomu tak.

Náš tip: Pokud vám poskytovatel nutí další službu, mějte se na pozoru. Správný poskytovatel vám službu nabídne, ale nikdy vám ji nenutí.

A teď si vyplníme krátký formulář

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Na začátku získáte pocit, že k vyřízení půjčky nic nepotřebujete. Až pak se dozvíte, co vše musíte doložit a jaké údaje poskytnout. „Ověřovat si údaje, které poskytne klient, a také jeho aktuální zadlužení a finanční situaci, je samozřejmě v pořádku, je to dokonce povinnost řádného poskytovatele. Ale hnát klienta na poštu, nebo ho nutit desítky minut prohledávat šuplíky a následně skenovat dokumenty, je v mnoha případech naprosto zbytečné,“ poukazuje Michal Kozub.

Hodně údajů je navíc dostupných v databázích, do kterých mají finanční společnosti přístup. A pokud chce údaje znovu a znovu, pak je potřeba hledat problém v neochotě konkrétního poskytovatele půjčky. Jak asi taková společnost bude řešit případné problémy?

Náš tip: Zodpovědný poskytovatel vám hned na začátku oznámí, co vše bude k úspěšnému vyřízení půjčky potřebovat. Nic víc, nic míň.

Půjčku jsem nedostal, důvod mi neřekli

To je bohužel běžná praxe mezi nebankovními společnostmi i bankami. Mají právo nesdělovat důvod, proč žádost o půjčku zamítli. Pro řadu zákazníků je dosti frustrující informace “půjčku vám neposkytneme” bez jakéhokoliv bližšího vysvětlení. Odmítnutí žádosti s vysvětlením je pro mnoho lidí důležité. Někdy je totiž důvodem krátká doba zaměstnání nebo jiná maličkost, kterou lze snadno vyřešit.

Náš tip: Toto právo mají všechny společnosti. Pokud vám tedy některá vysvětlí, proč vám půjčku neposkytne, je to pouze důkaz jejího slušného a férového jednání.

Podepsat můžeš, přečíst musíš

Dokola opakovaná věta. Přesto si jen malé procento lidí smlouvy čte opravdu důkladně. Smlouva o půjčce přitom může obsahovat cokoliv, dokonce i ustanovení, která jsou v rozporu se zákonem či dobrými mravy. Dejte si pozor také na několikastránkové smlouvy psané drobným písmem. To vše zavání možnými problémy. Smlouva by měla splňovat podmínky stanovené zákonem o spotřebitelského úvěru. Její součástí by měly být zejména informace o výši půjčky, výši splátek, doby splatnosti, splátkového kalendáře, RPSN a další podmínky splácení půjčky.

Náš tip: Nikdy nepodepisujte nic, čemu nerozumíte. Pokud vám poskytovatel odmítne smlouvu poskytnout k prostudování, utíkejte jinam.

Štítky: půjčky | RPSN | smlouva o půjčce | zákon o spotřebitelském úvěru

Stačí chvilka nepozornosti a problém je na světě. V době bezhotovostní, kdy probíhá značná část veškerých transakcí v online prostoru, je zaslání peněz na chybný účet příjemce jedním z nejčastějších problémů, které banky a jejich klienti řeší. Naštěstí nejde o neřešitelnou situaci a peníze se podaří dostat v naprosté většině případů zpět. Jak na to? Prozradíme!

Zobrazit

Nedaří se vám udržet pořádek ve svých financích? Nemůžete ušetřit ani korunu nebo jste na konci měsíce dokonce v minusu a nechápete, kam se vám peníze rozkutálely? V dnešní době bezkontaktních plateb proudí peníze z našeho účtu, aniž bychom tomu věnovali velkou pozornost. Proto se hodí mít pro správu financí pomocníka – aplikaci do telefonu.

Zobrazit

Vyřízení půjčky pro cizince, kteří mají v České republice trvalý pobyt nebo povolení k pobytu, je náročnější než u běžných spotřebitelských úvěrů. Jako cizinec potřebujete k žádosti o půjčku odlišné dokumenty, úvěr můžete získat u banky i nebankovní instituce. Podívejte se, za jakých podmínek dostanete půjčku pro cizince.

Zobrazit

Úvěr vám může pomoci překlenout řadu náročných situací. Při uzavírání smlouvy o půjčce je ale rozhodně namístě obezřetnost. Zjistěte, na co si dát pozor a co vzít v úvahu, než úvěr podepíšete.

Zobrazit

Paušální daň pro OSVČ byla zavedena od letošního roku. Podnikatelé s ní mohou zjednodušit své odvodové povinnosti a administrativu. Jenže uplatnění paušální daně může pro OSVČ znamenat komplikace při žádosti o úvěr.

Zobrazit

Asi většina z nás už někdy přemýšlela o půjčce. Každý druhý člověk v Česku si už minimálně jednou za život půjčku sjednal. Ať už šlo o závazek menšího rozsahu, který dlužníkovi pomohl překlenout nepříznivé období do další výplaty, nebo o větší objem finančních prostředků potřebných k výstavbě či rekonstrukci bydlení, vždy bylo porušení tohoto závazku mezi věřitelem a dlužníkem podmíněno určitou sankcí. Touto sankcí jsou tzv. úroky z prodlení. Jak vysoké mohou být a na co si u nich dát pozor?

Zobrazit

Do další výplaty zbývá posledních pár dnů, váš bankovní účet zeje prázdnotou a zároveň potřebujete vyřešit výdaj, který jednoduše nepočká? Pak budete pravděpodobně řešit, kde si půjčit a neprohloupit. Máme pro vás několik tipů na poskytovatele půjčky a rady, jak si vybrat ten nejvýhodnější produkt a nešlápnout vedle.

Zobrazit

Vláda v úzké spolupráci s Českou národní bankou zareagovala v minulém roce na nečekanou koronavirovou pandemii opatřeními, která se mimo jiné projevila také v oblasti hypoték a dalších úvěrů. Klienti bank a nebankovních společností, které koronavirus negativně poznamenal, si totiž mohli požádat o odklad splátek půjček, úvěrů a hypoték po dobu tří nebo šesti měsíců. Období „hájení“ ale skončilo. Vyplatilo se těm, kteří ho stihli využít?

Zobrazit
Všechny aktuality
×
TIP
×
Doporučujeme Pojištěnou půjčku

Rychlá půjčka na cokoliv

×

Doporučujeme Pojištěnou půjčku

Zažádejte si o rychlou půjčku na cokoliv, se kterou se nedostanete do problémů, když dlouhodobě onemocníte nebo ztratíte zaměstnání.

bubble side banner

Půjčku vyřídíte i z pohodlí domova a až 150 000 Kč můžete mít na účtu do 24 hodin.

Mám zájem

×